Gør hverdagen nemmere med madplanlægning

Mange børnefamilier oplever at have en travl hverdag. Med madplanlægning kan hverdagen - og maden - dog blive væsentligt nemmere.

Lav en madplan

En madplan kan bidrage til at spare tid og penge samt sikre nem, sund og børnevenlig mad hver dag. Lav gerne en madplan for en uge af gangen – gem den, for den kan bruges igen. Når madplanen er lavet, laves en indkøbsliste. Køb stort ind til hele ugen eller flere dage og fyld kun op med mælk og småting i løbet af ugen. Det sparer tid.

Det kan også spare meget tid, hvis du laver mad til flere dage ad gangen. Ligesom lidt ekstra fra aftensmaden fungerer godt til madpakkerne næste dag – fx som pålæg og i salatbøtter. Få inspiration og idéer til madpakken her. Laver du madretter til fryseren så frys kød, fisk, grønsager og frugt i mindre portioner umiddelbart efter tilberedningen du laver


Når du laver en ugemadplan så tænk fx:

  • 1-2 dage med grise-, okse-, kalve- eller lammekød
  • 2 dage med fisk
  • 1-2 dage med fjerkræ (fx kylling) eller æg
  • 1 rugbrødsdag
  • 1 vegetardag eller grøddag

Ved planlægningen af de enkelte måltider, tænk:

  • Grønsager til alle hovedretter og til frokost – gerne forskellige slags
  • Brød, gryn, ris, pasta eller kartofler til alle måltider – variér og vælg flest fuldkornsprodukter
  • Drik mælk eller vand til maden
  • Afslut gerne måltidet med lidt frugt – også til frokost eller mellemmåltider

 

 

Brug Y-tallerkenen når du planlægger måltidet

Relateret indhold