Mad til barn på 4-6 måneder

Ved 6 måneders alderen skal du gå igang med skemad. Nogle børn er klar før, men start tidligst ved 4 måneder.


Hvad kan dit barn lige nu?

  • Holde hovedet
  • Sidde med støtte
  • Føre tungen bagud og synke maden


Hvordan spiser dit barn?

  • Hvis barnet trives og vokser, som det skal, anbefales fuld amning til barnet er tæt på de 6 måneder
  • Bryst eller flaske alene kan dække behovet frem til 6 måneders alderen
  • Dit barn er tidligst klar til skemad fra 4 måneders alderen
  • Fortsæt med bryst eller flaske, når du begynder med skemad


Hvad kan dit barn drikke?

  • Modermælk eller modermælkserstatning
  • Det er også nu, at dit barn kan begynde at drikke af en kop
  • Brug vand fra den kolde hane eller modermælk / modermælkserstatning i kop
  • Brug kun flasken til modermælk eller modermælkserstatning


Hvordan kan du se, at dit barn er klar til skemad?

  • Barnet virker ikke længere mæt og tilfreds med kun bryst eller flaske
  • Barnet begynder at vågne flere gange om natten
  • Barnet følger nysgerrigt med i, at andre spiser
  • Barnet viser med krop og ansigt, at det gerne vil smage på mad og drikke


Sådan starter du med skemad

Dit barn behøver ikke starte på skemad, før det er 6 måneder – men heller ikke senere

  • Start med skemad som smagsprøver og lad barnet blive mæt af bryst eller flaske
  • Begynder dit barn at få andet end bryst eller flaske, når det er ca. 6 mdr., skal I gå hurtigere frem, end hvis barnet kun er 4-5 mdr., når I begynder
  • Sørg for, at maden ikke er for varm (37°)
  • Vælg et tidspunkt, hvor dit barn er udhvilet, og hvor du selv har tid og overskud
  • Hav dit barn på skødet eller i en skrå stol over for dig, så I har tæt kontakt og er i øjenhøjde


De første forsøg med skemad

  • Gør det tydeligt for dit barn med ord og mimik, at nu handler det om at spise
  • Prøv forsigtigt med en lille skefuld
  • Måske bliver maden skubbet ud igen i begyndelsen, fordi det er nyt – det behøver ikke at betyde, at barnet ikke kan lide den
  • Vis, at du selv kan lide maden - smil og lav gode madlyde som 'uhmm' og 'ahh'    
  • Prøv forsigtigt igen med en ny skefuld
  • Stop, når barnet drejer hovedet væk eller lukker munden – afslut måltidet tydeligt, så barnet forstår, at I er færdige med at spise

Grød:

  • Start med en tynd grød uden klumper – tykkelse som en cremet suppe / yoghurt (find opskrift på grød her)
  • Begynd med majsmel, hirsemel eller boghvedemel, det minder i smag og konsistens som mælk
  • Lav grød med modermælk eller modermælkserstatning og vand. Tilsæt 1 tsk. fedtstof til grøden pr. portion – varier mellem fx smør, olie og plantemargarine. Tilføj ikke fedtstof til færdiglavede grødprodukter
  • Gør grøden tykkere, når barnet bliver ældre og har vænnet sig til skemaden
  • Variér mellem forskellige slags grød allerede fra starten. Også dem med gluten, fx havregrød og øllebrød
  • Hvis du vil variere grøden, kan du tilsætte 1 spsk. frugt- eller grønsagsmos af forskellig slags
  • Færdiglavet mos og pulvergrød kan indgå som en del af barnets mad
  • Vær opmærksom på, hvilken aldersgruppe de færdiglavede produkter egner sig til
  • Færdiglavet mad fra butikkerne er ikke bedre end hjemmelavet grød og mos

Mos:

  • Start med en cremet mos tilsat 1 tsk fedtstof pr. portion – smør, olie eller plantemargarine (find opskrift på mos her)
  • Bland kartoffelmos med mos af andre kogte grønsager som fx gulerod, blomkål og broccoli, så dit barn lærer smagen af mange forskellige madvarer at kende
  • Frugtmos kan serveres som en lille dessert for sig selv efter grønsagsmosen. Brug modne bananer eller kogte æbler og pærer uden skal. Eller brug bær (frosne bær skal koges) og frugter fra dåse – uden tilsat sukker



Hvor meget skal dit barn spise og drikke?

  • I begyndelsen: Lad skemaden være smagsprøver - ikke et helt måltid

  • 2 eller måske 3 måltider om dagen med skemad, når I er kommet godt i gang
  • De øvrige måltider er fortsat bryst eller flaske
  • Giv mad, bryst eller flaske, når dit barn viser tegn på sult – tidspunktet kan ikke sættes ind i et skema, og det er forskelligt fra barn til barn, hvor meget der er behov for
  • Hold øje med dit barns signaler på, at det er mæt – nogle børn vender hovedet bort, lukker munden, bliver søvnige eller falder i søvn

Vitamintilskud

  • Giv dit barn D-vitamindråber – 10 mikrogram om dagen (med mindre barnet drikker 800 ml modermælkserstatning eller mere per dag) 
  • Er dit barn født for tidligt og/eller med lav fødselsvægt skal det have jerndråber – kontakt læge eller sundhedsplejerske for mere information


Undgå

  • Giv ikke honning i de første 12 måneder – kan indeholde jordbakterier, som barnets mavesyre ikke kan dræbe, og det kan derfor give en alvorlig forgiftning
  • Giv ikke mælk og syrnede mælkeprodukter (foruden modermælk og modermælkserstatning) – de indeholder for meget protein til de mindste børn
  • Giv ikke rismelsgrød hver dag
  • Spinat, rødbede, fennikel, ruccola og selleri – børn i den alder kan ikke tåle det høje indhold af nitrat
  • Kød, fisk, æg og ost der indeholder for meget protein til det spæde barn
  • Begræns salt i maden
  • Brug ikke ske af metal – det kan føles hårdt mod barnets gummer



Forslag til dagens måltider

 

4-6 måneder - forslag til dagens måneder

Drikkevarer

Modermælk eller modermælkserstatning efter behov
Husk vand fra den kolde hane.

Husk: det er forskelligt fra barn til barn, hvor meget det har behov for 

Morgen Bryst eller flaske
Formiddag Bryst eller flaske
Frokost Grød eller mos og bryst eller flaske efter behov
Eftermiddag Bryst eller flaske
Sen eftermiddag Evt. bryst eller flaske
Aften Kartoffel-/grønsagsmos, måske lidt frugtmos og bryst eller flaske efter behov
Sen aften Bryst eller flaske
Nat Evt. bryst eller flaske

Relateret indhold