Mad til barn på 6-9 måneder

Når I er godt i gang med skemaden, kan dit barn begynde at spise familiens mad - og spise selv.


Hvad kan dit barn lige nu?

  • Begynder at øve sig i at tygge maden
  • Sidder med støtte og mades med ske i begyndelsen
  • Fra 7-8 måneder: Mange kan sidde selv i en høj stol og få mad - lad barnet sidde i stol med fodstøtte
  • Fra ca. 8 måneder: Mange kan selv tage småbidder med tommel- og pegefinger
  • Øver sig i at drikke af kop selv
  • Kan selv holde om en ske / gaffel

 

Hvordan spiser dit barn?

  • Bryst eller flaske er stadig en del af kosten
  • Flere og flere måltider spises med ske – start nu, hvis I ikke allerede er i gang
  • Dit barn vil gerne prøve at holde om skeen og selv forsøge at føre blød fingermad op til munden - lad gerne barnet røre ved mad og ske, da det giver en god sanseoplevelse
  • Begynder at drikke af kop
  • Efter 6 måneder kan ’natmad’ (bryst eller flaske) hæmme appetitten om dagen. Spørg din sundhedsplejerske til råds.
  • Fra ca. 8 måneder: Kan bide og tygge små stykker blød mad

 

Hvad kan dit barn spise?

  • Når det går godt med skemaden, kan barnet smage med af familiens mad
  • Gør grød og mos grovere – fx moset med en gaffel
  • Grød med modermælk eller modermælks­erstatning tilsat vand og 1 tsk. fedtstof pr. portion – varier mellem fx smør, olie og plantemargarine
  • Vær forsigtig med mad med hårde dele, som dit barn kan få galt i halsen
  • Fra ca. 6 måneder, skal barnet have lidt findelt kød, kylling eller fisk  hver dag for at få tilstrækkeligt med jern
  • Fra ca. 8 måneder: Nu kan dit barn tygge små stykker rugbrød uden hele kerner med blødt pålæg, blød frugt i tern og bide i hele, kogte kartofler eller andre kogte grønsager
  • Brug fedtstof på brødet under pålæg, hvis der ikke bruges smørbart pålæg, der inde­holder fedt
  • Mad der bliver kogt eller tilberedt i ovn er nemmere at tygge for barnet fremfor fx stegt mad

 

Fødevarer du kan bruge?

  • Modermælk og modermælkserstatning
  • Ost i mindre mængder og på brød fra 8 måneder
  • Grød lavet af gryn, flager eller rugbrød – fx havregrød, hirsegrød og øllebrød og evt. med 1 spsk frugtmos på toppen. Brug gerne modermælkserstatning i grøden, det bidrager til at sikre, at barnets behov for jern opfyldes
  • Fuldkornsbrød uden hele kerner og andre brød, der vejer godt til – fra 8 måneder. Variér med lettere brød, ca. halvt af hver
  • Ris, pasta og bulgur fra 8-måneder som en variation i kosten
  • Alle grønsager - også gerne små mængder af spinat, fennikel, rødbede og selleri (fx hver 14. dag). Hårde og rå grønsager koges, rives eller snittes fint
  • Al slags frugt og bær – moset, kogt eller rå (frosne bær skal koges op)
  • Al slags (gennemvarmet) kød, fjerkræ og indmad – start med 1 spsk findelt i barnets mos og øg snart mængden
  • De fleste slags fisk, magre og fede (fx laks, sild, makrel, torsk, sej og rødspætte) samt rejer, muslinger og rogn – dog ikke store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun)
  • Hårdkogte æg og æg i retter, der bliver helt gennemvarmede
  • Variér mellem flere forskellige slags fisk, kød og indmad
  • Mellemmåltider skal være mættende mad – fx små måltider med brød, pålæg og grønt, eller grød med frugt – samt modermælk eller modermælkserstatning

 

Hvad kan dit barn drikke?

  • Modermælk eller modermælkserstatning fra bryst eller flaske

  • Holder du op med at amme før 9 måneder, skal modermælken erstattes af moder­mælkserstatning
  • Vand fra den kolde hane eller modermælkserstatning – af kop

 

Hvor meget skal dit barn spise og drikke?

  • Ca. 3/4 liter modermælk og modermælkserstatning – mængden afhænger af, hvor meget mad dit barn spiser, men mælk skal være en del af dagens måltider
  • I begyndelsen: Lad skemaden være smagsprøver – ikke et helt måltid
  • Ca. 6-7 måneder: 3-4 måltider med skemad (først findelt og med alderen gradvis grovere) + 2-3 måltider med bryst eller flaske
  • Ca. 8-9 måneder: 4-5 måltider med familiens mad som skemad og i små bidder + 2-3 måltider med bryst eller flaske
  • Pres ikke barnet til at spise mere, end det selv har lyst til
  • Hvis dit barn let bliver forstoppet, så tilbyd ekstra vand til måltidet, evt. lidt sveskemos eller lignende
  • Vær opmærksom på energitætheden i dit barns mad, så barnets energibehov dækkes. Husk derfor fedtstof i den hjemmelavede mad og vær obs. på, at færdigmad ikke kun er lavet på grønt/frugt, når det skal bruges som et fuldt måltid

 

Vitamintilskud

Giv dit barn D-vitamindråber – 10 mikrogram om dagen (med mindre barnet drikker 800 ml modermælkserstatning eller mere per dag) 


Undgå

  • Undgå at give dit barn is, kager, slik og drikke med sukker (saftevand, juice, sodavand og lignende) – det tager appetitten fra de rigtige måltider
  • Spar på salt og stærke krydderier
  • Giv ikke honning i de første 12 måneder – kan indeholde jordbakterier, som barnets mavesyre ikke kan dræbe, og det kan derfor give en alvorlig forgiftning
  • Undgå mælkeprodukter (foruden modermælk, modermælkserstatning og små mængder ost), de indeholder for meget protein til de mindste børn. Komælk bør kun gives i fx farsretter og sovs, som er tilberedt til hele familien.
  • Lav kun rismelsgrød som variation engang i mellem
  • Undgå at give dit barn kanel – fx som kanelsukker på grød eller som te med kanel
  • Spinat, rødbede, fennikel, ruccola og selleri i større mængder – spis kun ca. hver 14. dag, da børn i denne alder ikke tåler det høje indhold af nitrat
  • Børn under 3 år skal ikke spise store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun). Disse fiskearter ophober kviksølv i kødet
  • Brug ikke ”grønt drys” på varm mad. Friske krydderurter og bladgrøntsager må kun anvendes i varme retter, hvis de varmes grundigt igennem. Grønt drys må gerne bruges på kold mad. Al restemad med grønt drys skal kasseres.


Forslag til dagens måltider

  6-9 måneder - forslag til dagens måltider
Drikkevarer

Modermælk eller modermælkserstatning efter måltidet, så der er appetit til maden

Hvis dit barn kan drikke mere end 3/4 liter mælk ved 9 måneders alderen, slukkes resten af tørsten med vand

  6-7 måneder 8-9 måneder 8-9 måneder
Morgen Bryst eller flaske Bryst eller flaske, evt. grød Bryst eller flaske eller evt. grød
Formiddag Grød Brød med ost og frugt Grød med frugtmos med modermælk eller modermælkserstatning
Frokost Grøntsagsmos med findelt kød eller fisk Middagsrester i små stykker Rugbrødshapsere med pålæg fx leverpostej, torskerogn, avocado eller smøreost
Eftermiddag Grød eller bryst eller flaske Grød med frugt Brød med ost, frugt i små stykker fx jordbær
Aften Grønsagsmos med findelt kød eller fisk, måske lidt frugtmos Rugbrødshapsere med oplæg fx æg, middagsrester af fisk og kød og lidt gnavegrønt Små stykker af kartoffel, grøntsager, kød/fisk. Fedtstof eller sovs
Sen aften Bryst eller flaske Øllebrød, bryst eller flaske Evt. bryst eller flaske
Nat Evt. bryst eller flaske    

 

Relateret indhold