Idéer til barnets madpakke

Madpakken skal give dit barn energi til at lege og lære. En lækker, velsmagende madpakke, der er nem at spise, vil ofte være noget barnet ser frem til og som gør spisetiden til et højdepunkt på dagen. Her kan du få inspiration til en god og nem børnefrokost og madpakkeidéer til madkassen.

 

Hvad skal en madpakke indeholde?

Lav gerne madpakken sammen med barnet. Du kan også - sammen med barnet - lave en liste over barnets madpakkeønsker, som hænges synligt op i køkkenet. Husk at barnets smag ændrer sig løbende, hvorfor listen også bør ajourføres løbende.

Brug gerne en madkasse hvor maden kan adskilles, så det er overskueligt og appetitligt for barnet. Mad der er nemt at spise kan fx være klap-sammen-mad, gnavemad, salatboks og pitabrød med fyld.

Tænk gerne på madpakken allerede, når I laver aftensmad og lav fx et ekstra kyllingelår, fiskefrikadelle, pizza, pasta eller gnavegrønt som snacks. Det gør det både hurtigere at lave madpakken ligesom det giver variation i madpakken. Den søde hilsen – uden sukker – kan også gøre madpakken ekstra spændende at pakke ud for barnet. Brug fx frisk frugt, lidt nødder eller tørret frugt, ærter, brød i sjove faconer, en sød serviet eller en tegning.

 

Find nye ideer til sunde og spændende madpakker på www.skolemaelk.dk

 

Brød og pålæg i madpakken

  • Fuldkornsbrød eller -boller hører altid til i madpakken – det mætter
  • Skær groft brød i tykke skiver, lav klap-sammen-mad eller som gnavebolle
  • Smør fx et tyndt lag kvark eller smøreost på brødet, hvis pålægget ikke hænger fast af sig selv
  • Hårdkogte æg – pil-selv eller i skiver
  • Kødpålæg med max. 10 gram fedt pr. 100 gram
  • Ost med max. 17 gram fedt pr. 100 gram
  • Fisk som makrel i tomat, torskerogn, rest af bagt laks eller fiskefrikadelle – i bægre med låg
  • Fuldkornspitabrød + små bægre med fx ærter, majs, skaldyr, gulerodstern, salat og dressing, så dit barn selv kan hygge sig med at ’bygge’ sin mad

 

Læg grønt i madpakken

  • Lav snacks til madpakken af fx stave eller stykker af gulerødder (kogte hvis barnet er under 3 år), agurk, kinaradiser eller bladselleri, radiser, små tomater, sukkerærter, blomkål, peberfrugt, grønne bønner eller et stykke kogt majskolbe
  • Lav fx en dip til grønsagsstavene
  • Pynt madderne med grønt over eller under pålægget – salatblade, agurkeskiver, fintsnittet hvidkål, avocado (dryp med citron, så den ikke bliver brun) og måske en pesto
  • En god salat – gerne med kål og rodfrugter
  • Kogte og bagte grønsager fra aftensmaden

 

Put frugt i madpakken

  • Æble, pære, banan, blommer, nektariner, klementiner – lige til at tage med i en pose
  • Appelsiner i både, udskåret ananas, kiwi, melon, vindruer – i et lille bæger
  • Sæsonens bær – jordbær, hindbær, solbær, brombær

 

Tilmeld dig Skolemælks madpakkemail og få idéer til nye sunde og spændende madpakker

Relateret indhold