Mad til barn på 3-6 år

Du skal fortsætte med at være en god rollemodel og sørge for, at dit barn får gode mad- og drikkevaner og en sund livsstil.

Hvordan spiser dit barn?

  • Dit barn spiser nu som resten af familien
  • Barnet øser selv mad og drikke op
  • Det er de voksne, der bestemmer, hvad der skal spises – barnet bestemmer hvor meget

Hvad er godt for dit barn at spise?

  • De 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen gælder for hele familien
  • De voksne er rollemodeller for barnet – spis selv med af dét, du vil have dit barn til at spise

De officielle kostråd

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grønsager
  3. Spis mere fisk
  4. Vælg fuldkorn
  5. Vælg magert kød og kødpålæg
  6. Vælg magre mejeriprodukter
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10.   Drik vand

Hvordan spiser man efter kostrådene? 

  • Tænk dig, at tallerknen er delt op i 3 dele som et Y. Tegningen viser, hvor meget de enkelte madvarer bør fylde
  • Ved sammenkogte retter med kød:
    - Brug dobbelt så mange grønsager som kød i retten
    - Lad kartofler, ris eller pasta fylde halvdelen af tallerknen – den sammenkogte ret den anden halvdel
  • Drik gerne mælk til maden (2,5-5 dl om dagen), og sluk ellers tørsten i vand
  • Varier mellem forskellige grønsager, forskelligt kød og alle forskellige fiskearter
  • Prøv nye madvarer – vær nysgerrig og modig sammen med dit barn
  • Dit barn skal spise sig mæt i sunde måltider

Sødt?

  • Gør det til en målsætning, at dit barn ikke får slik, sodavand, snacks og kager til hverdag
  • Max. 1/4 liter sodavand eller saft om ugen
  • Man skal være sulten for at kunne spise rigtig mad, så lad være med at servere søde sager lige før aftensmaden
  • Fortæl bedsteforældre, familie og venner om jeres ønsker til barnets madvaner

Relateret indhold