Mad til barn på 1-3 år

Nu spiser dit barn det samme som resten af familien, og maden skal være sund og varieret.


Hvad kan dit barn lige nu?

  • Får ikke længere flaske
  • Øver sig i at spise med ske og gaffel
  • Øver sig i at drikke af kop med én hånd
  • Øser selv maden op ved 2-3-årsalderen
  • Hjælper til i køkkenet fra 2-3-årsalderen

Hvordan spiser dit barn?

  • Fra ca. 18 måneder spiser dit barn selv med ske og gaffel uden at spilde meget
  • Bruger også stadig fingrene til at spise med
  • Drikker selv af kop

Hvad kan dit barn spise?

  • Nu spiser dit barn det samme som resten af familien, og der skal ikke tages specielle hensyn
  • Tilskud af ekstra fedtstof er ikke længere nødvendigt, fordi dit barn ikke vokser så hurtigt mere

Fødevarer du kan bruge

  • Masser af grød, gryn og brød hver dag – ca. halvdelen som fuldkornsvarianterne
  • Frugt og mange grønsager hver dag – både friske og tilberedte
  • Kød, fjerkræ, indmad, æg og fisk (dog ikke rovfisk, vælg fx laks, sild, makrel, torsk, sej og rødspætter)  – som pålæg og til den varme mad
  • Kartofler, ris og pasta – variér og brug også gerne fuldkornsprodukter
  • Syrnede  mælkeprodukter af letmælkstypen
  • Ost

Hvad kan dit barn drikke?

  • 1 – 2 år: Letmælk
  • Fra 2 år: Skummetmælk, minimælk eller kærnemælk
  • Vand fra den kolde hane

Hvor meget skal dit barn spise og drikke? 

  • Giv gerne dit barn 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider med fx brød, grønt, frugt eller yoghurt med havregryn
  • Dit barns appetit kan svinge meget fra dag til dag – lad det selv bestemme hvor meget det kan spise
  • Pres ikke barnet til at spise mere, end det selv har lyst til
  • 3,5-5 dl (½ liter) mælk og syrnede mælkeprodukter om dagen

 

Vitamintilskud

  • Giv dit barn dagligt tilskud af D-vitamin frem til 2 år – 10 mikrogram (med mindre barnet drikker 800 ml modermælkserstatning eller mere per dag) 
  • Har dit barn mørk hud eller har arme og ben tildækkede om sommeren, skal du fortsætte med et dagligt tilskud af 10 mikrogram D-vitamin resten af barndommen

Undgå

  • Begræns is, kager, slik og søde drikke som saftevand, juice, sodavand, frugtsmoothies og lignende
  • Begræns mængden af frugtyoghurt, drikkeyoghurt og kakaomælk på grund af sukkerindholdet, der tager appetitten fra hovedmåltidet og kan skade tænderne
  • Giv ikke dit barn skyr, kvark, fromage frais, ymer, ylette og græsk yoghurt de første 2 år – fordi proteinindholdet er meget højt
  • Børn under 3 år skal ikke spise store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun). Disse fiskearter ophober kviksølv i kødet
  • Giv ikke dit barn nødder, peanuts, popcorn, pastiller, bolcher etc. samt stykker af rå, hårde grøntsager som fx gulerødder før det er ca. 3 år, da de er lette at få galt i halsen
  • Giv ikke dit barn mere end 50 gram rosiner om ugen, da de kan indeholde svampegift
  • Undgå riskiks – de indeholder stoffet uorganisk arsen, der kan være kræftfremkaldende i store mængder
  • Giv kun det 1-2-årige barn kanel ved særlige, sjældne lejligheder, da et højt indtag kan give skader på leveren. ¼ tsk kanel til 1 spsk sukker er et passende blandingsforhold til kanelsukker på grød

 

Forslag til dagens måltider

  1-3 år - 4 forslag til dagens måltider
Drikkevarer

Letmælk indtil 2 år. Derefter skummet-, mini- eller kærnemælk

Vand fra den kolde hane

Kan dit barn drikke mere mælk end anbefalet (3,5-5 dl), slukkes resten af tørsten i vand.

Morgen Havregrød med æble og rosiner Tykmælk med revet gulerod Rugbrød med smøreost, franskbrød med banan Øllebrød med letmælk, lidt frugt
Fomiddag Skorpe med smøreost, bladselleri, revet gulerod Bolle med torskerogn, pærestykker Gnavegrønt, lille yoghurt natuel, frugt 1/2 bolle med ost, banan eller anden frugt
Frokost Rugbrød med kartoffel, sild, jordbær, peberfrugt Brød med makrel i tomat, skinke, kogt gulerod Rugbrød med leverpostej, torskerogn, avocado og banan, kogt gulerod, agurk, peberfrugt Yoghurt natruel med revet rugbrødsdrys og bær. 1/2 bolle med smør, æblestykker
Eftermiddag Tortillas, spegepølse, tomat, salat Fuldkornsbolle med leverpostej, appelsinbåde Bolle, frugt-/grønttallerken Yoghurt naturel med revet rugbrødsdrys og bær, 1/2 bolle med smør, æblestykker
Før aftensmaden Risengrød Frugt-/grønnttallerken Frugtsalat Grønttallerken fx agurk, ærter, majs, peberfrugt
Aften Lasagne, brød, salat Bøf, kartoffel, sovs, bønner Laks i ovn, kartoffelbåde, spinat Kylling, kartoffel, tomater bagt i ovn, avocadomos, revet gulerod, jordbærgrød med mælk

 

Relateret indhold